Druk reklamowy – rodzaje wydruków

Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Wiedzą o tym zarówno właściciele dużych, jak i niewielkich firm, a także początkujący startupowcy. Bez względu na to jaki produkt lub usługę oferuje konkretne przedsiębiorstwo, może zwiększyć swoje obroty właśnie dzięki reklamie. Druk reklamowy swą popularność zawdzięcza m.in. wszechstronnemu wykorzystaniu.

Zaawansowane drukarki są w stanie wydrukować np. baner o praktycznie dowolnych rozmiarach. Jakie są najczęściej wykorzystywane metody wydruków i co warto o nich wiedzieć?

Druk reklamowy – podstawowe informacje w pigułce

W praktycznie każdym mieście, bez względu na jego wielkość, można znaleźć powierzchnie reklamowe.

Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów reklamy produktu, usługi, bądź wydarzenia, ponieważ w stosunkowo krótkim czasie dociera do dużej liczby osób. To właśnie dlatego banery najczęściej znajdują się w bliskiej odległości ruchliwych skrzyżowań.

  • Drukarki umożliwiające wydruk w technologii solwentowej zamiast wodnych tuszów wykorzystują specjalne pigmenty. W ich składzie znajdują się m.in. rozpuszczalniki organiczne. Druk solwentowy jest stosowany na praktycznie wszystkich podłożach z dodatkiem PCV. Charakteryzuje się wysoką odpornością na czynniki atmosferyczne, dzięki czemu jest z powodzeniem wykorzystywany na zewnątrz.
  • Z kolei druk lateksowy, jak sama nazwa wskazuje, wymaga lateksu, który w połączeniu z wodą aplikuje się na specjalnych materiałach. To popularny rodzaj wydruku wielkoformatowego. Wymaga użycia specjalistycznej drukarki. Jego największe zalety to wysoka jakość i odporność na warunki atmosferyczne, w tym promieniowanie UV. Wadą jest z kolei niska odporność na uszkodzenia mechaniczne, dlatego w większości przypadków wydruk trzeba zalaminować.

Obecnie te dwie metody wydruku cieszą się dużą popularnością, m.in. ze względu na relatywnie niski koszt.

Pozostałe rodzaje wydruków reklamowych

Jedną z najnowszych technologii wykorzystywanych m.in. w druku wielkoformatowym jest UV. Dzięki niej można drukować na praktycznie każdej powierzchni. Specjalne drukarki są zdecydowanie bardziej przyjazne środowisku, co jest kolejnym atutem tej metody.

Ponadto druk UV wyróżnia się wysoką odpornością na warunki atmosferyczne i promieniowanie słoneczne. Jest też odporny na uszkodzenia mechaniczne, dlatego nie trzeba go laminować. Dodatkową zaletą tej technologii jest brak uciążliwego zapachu w trakcie drukowania.

  • Drukarki UV wyposażone w diody LED gwarantują fotograficzną jakość wydruku i naturalne odwzorowanie barw. Największą zaletą tej metody jest błyskawiczne utwardzanie farby, dzięki wbudowanym diodom LED. Ta technologia może być z powodzeniem wykorzystywana m.in. do produkcji najwyższej jakości banerów reklamowych.
  • Druk rolowy jest wykorzystywany w przypadku drukowania bardzo dużej liczby kopii, np. w przypadku gazetek, ulotek lub insertów. Jego największą zaletą jest niska cena, która jest osiągalna tylko w przypadku dużej liczby egzemplarzy.

W branży reklamowej wykorzystuje się także inne technologie wydruku, takie jak wydruk offsetowy, który w praktyce jest opłacalny tylko w przypadku dużego nakładu. Z kolei druk cyfrowy daje ogromne możliwości personalizacji i znajduje zastosowanie w przypadku niewielkich realizacji. Do największych zalet druku cyfrowego należy możliwość uszlachetniania wydruków, a także naturalne kolory i krótki czas potrzebny na realizację.

Wybór technologii wydruku jest w dużej mierze uzależniony od potrzeb zamawiającego, dlatego przed zdecydowaniem się na konkretną opcję warto skonsultować się ze specjalistami.